Slik leviterer/flyr du på bilder

Etter at jeg la ut disse leviterende bildene fikk jeg en hel haug med spørsmål fra bekjente, som lurte på hvordan jeg gjorde det. Det er faktisk ganske enkelt. Alt du trenger å gjøre er å ta et bilde av stedet du kommer til å levitere på først. Du trenger bare en stol eller liknende som støtte til å posere på. Når du tar bildene må du bare passe på og ikke flytte kameraet ditt. (Eneste ulempe er at du sannsynligvis vil få vondt i ryggen)

Når du redigerer limer du inn bildet hvor du poserer, oppå bildet av stedet. Så visker du ut stolen.









Litt om UV- og fargefilter

De fleste som er interessert i fotografi, har hørt om UV filtere. Et UV filter er en sirkel med UV beskyttende (Ultrafiolett stråling) glass som settes foran linsen på objektivet, men hva trenger vi egentlig UV filter til? De fleste har sannsynligvis hørt at UV filtere reduserer linseoverstråling. Det er selvfølgelig er sant, men vanligvis gir ikke et UV filter noen merkbar forskjell, og sannsynligvis vil et UV filter som klarer å redusere linseoverstrålig samtidig redusere bildets kvalitet. Man vil få mer ut av å bruke en solblender i stedet.

Så hvorfor trenger vi da UV filter? I motsetning til linseoverstråling spiller UV filter en viktigere rolle i å beskytte kameralinsen. UV stråling påvirker ikke glasset på linsen, som noen tror, men heller ulike belegg på linseglasset og andre sensitive deler, i objektivet og kamera. Det finnes også enda en stor fordel ved bruk av UV filter, sjansen for å knuse linsen på objektivet blir betydelig redusert. Det er bedre å sitte igjen med et knust UV filter i stedet for en knust objektiv linse.

Fargefilter

Et fargefilter er ikke et UV filter, slik som mange tror, men det finnes også fargede UV filtere. Et fargefilter brukes for å forsterke farger i et bilde, fordi et kamera uten fargefilter ofte har litt lav fargemeting. Med et fargefilter kan man oppnå mer spennende bilder naturlig, og det er et greit alternativ dersom man ikke ønsker å bruke mye tid på å redigere bilder. Det finnes også fargefiltere for blits.

Eksempel: Uten og med grønt fargefilter. (Helt uredigerte bilder)

Fargefilter og UV filter



Flere uredigerte bilder med grønt fargefilter.











  • Jeg blogger mest for min egen del. Dette er en offentlig dagbok fremfor blogg, men en gang iblant legger jeg ut diverse innlegg som noen kanskje har nytte av. For eksempel miljø og bærekraft, økologisk kosmetikk eller webdesign. Dette finner du også i kategoriene mine.

  • hits