Slik leviterer/flyr du p bilder

Etter at jeg la ut disse leviterende bildene fikk jeg en hel haug med sprsml fra bekjente, som lurte p hvordan jeg gjorde det. Det er faktisk ganske enkelt. Alt du trenger gjre er ta et bilde av stedet du kommer til levitere p frst. Du trenger bare en stol eller liknende som sttte til posere p. Nr du tar bildene m du bare passe p og ikke flytte kameraet ditt. (Eneste ulempe er at du sannsynligvis vil f vondt i ryggen)

Nr du redigerer limer du inn bildet hvor du poserer, opp bildet av stedet. S visker du ut stolen.

Litt om UV- og fargefilter

De fleste som er interessert i fotografi, har hrt om UV filtere. Et UV filter er en sirkel med UV beskyttende (Ultrafiolett strling) glass som settes foran linsen p objektivet, men hva trenger vi egentlig UV filter til? De fleste har sannsynligvis hrt at UV filtere reduserer linseoverstrling. Det er selvflgelig er sant, men vanligvis gir ikke et UV filter noen merkbar forskjell, og sannsynligvis vil et UV filter som klarer redusere linseoverstrlig samtidig redusere bildets kvalitet. Man vil f mer ut av bruke en solblender i stedet.

S hvorfor trenger vi da UV filter? I motsetning til linseoverstrling spiller UV filter en viktigere rolle i beskytte kameralinsen. UV strling pvirker ikke glasset p linsen, som noen tror, men heller ulike belegg p linseglasset og andre sensitive deler, i objektivet og kamera. Det finnes ogs enda en stor fordel ved bruk av UV filter, sjansen for knuse linsen p objektivet blir betydelig redusert. Det er bedre sitte igjen med et knust UV filter i stedet for en knust objektiv linse.

Fargefilter

Et fargefilter er ikke et UV filter, slik som mange tror, men det finnes ogs fargede UV filtere. Et fargefilter brukes for forsterke farger i et bilde, fordi et kamera uten fargefilter ofte har litt lav fargemeting. Med et fargefilter kan man oppn mer spennende bilder naturlig, og det er et greit alternativ dersom man ikke nsker bruke mye tid p redigere bilder. Det finnes ogs fargefiltere for blits.

Eksempel: Uten og med grnt fargefilter. (Helt uredigerte bilder)

Fargefilter og UV filter

Flere uredigerte bilder med grnt fargefilter.

  • Jeg blogger mest for min egen del. Dette er en offentlig dagbok fremfor blogg, men en gang iblant legger jeg ut diverse innlegg som noen kanskje har nytte av. For eksempel milj og brekraft, kologisk kosmetikk eller webdesign. Dette finner du ogs i kategoriene mine.