Norske landskap

Noen bilder etter min helg hos Eirik.

Siste gang i Kragerø

Eirik og jeg var i Kragerø sammen med foreldrene hans. Det var sannsynligvis siste gangen i år. Eirik og jeg snakket litt om å besøke hytta en gang til, men det er vanskelig å si om det blir noe av det.

Vi gikk tur på øya og tok noen Geocacher. Vi fant blant annet en som vi så etter i mai, men den gangen fant vi den ikke. På turen vår var vi på to topper med ganske fin utsikt over Skiensund og Kragerø by. På øya finnes det en lekeplass, der hadde de fått en stor trampoline. Eirik og jeg hadde det alt for gøy, nå vurderer han faktisk å kjøpe en.

På kvelden var vi ute å så på morild. Den var ganske svak denne gangen, men den var der. Stjernehimmelen var fantastisk! Vi lå i hver vår lenestol og kikket i en halvtime, om ikke mer. Jeg hadde med kameraet mitt, men av en eller annen grunn var det lite samarbeidsvillig. Jeg tror ikke bildene ble særlig bra. Det kan hende jeg tar feil fordi jeg har ikke sett på dem ennå.

Jeg må si vi var utrolig heldige med både vær og temperatur den helgen. Det var sol og varmt. Vi kunne like gjerne ha pakket med sommerklær, noe vi ikke gjorde så det var for varmt mesteparten av tiden.

I dag hadde jeg min aller første prøve på skolen. Det var en naturfagprøve om økosystemer og suksesjoner. Det er tredje om ikke fjerde gangen jeg har om dette så jeg tror det gikk ganske bra. På onsdag kommer den første prøven i matematikk. Egentlig er jeg litt spent på hvordan jeg kommer til å gjøre det.

Taxi

NSB er nok ikke akkurat kjent for å få ting til å gå på skinner (pun intended, høhø). Det fikk jeg erfare på fredag da jeg skulle til Kongsberg for å besøke min kjæreste Eirik. Ruten jeg vanligvis tar består av to tog som bruker ca. 30 - 40 min, med 10 minutters ventetid under bytte. Jeg reiser fra Porsgrunn til Nordagutu, hvor jeg bytter tog videre til Kongsberg. Dette er faktisk raskere enn å kjøre bil (når alt går som det skal).

Jeg satte meg på toget til Nordagutu og det gikk ikke to minutter før det stoppet. Etter ca. fem minutter begynte det å kjøre igjen, før det så stoppet i 10 minutter og jeg hadde ikke ankommet Skien engang. Vi ankom tilslutt Skien (nabobyen min) med dette toget, hvor alle ble kastet av toget. Alt vi fikk beskjed om var at det skulle komme maxitaxi fordi toget hadde problemer. Vi stod alle som spørsmålstegn og begynte å prate sammen. Jeg var den eneste som skulle til Nordagutu, resten skulle til Notodden.

Det kom ingen maxitaxi, men en vanlig taxi. Dette var lang ifra nok til alle sammen, men jeg klarte å krangle til meg plass på denne da jeg hadde et tog å rekke i Nordagutu. Jeg visste at det var forsinket i ca. 15 minutter fra Nordagutu og håpet på at jeg ville rekke det med dette taxi-for-tog opplegget. Da vi kjørte inn til Nordagutu så jeg toget mitt passere. På Nordagutu stasjon viste det seg at andre tog også var innstilt så det var en del kaos. Jeg spurte en ansatt på stasjonen når neste tog til Kongsberg går, noe jeg regnet med ville ta to timer siden det vanligvis går annenhver time, men jeg hadde virkelig flaks. Mannen som jobbet på stasjonen var generøs nok til å spandere en taxi hele veien til Kongsberg, slik at jeg slapp å vente de to timene.

Da jeg ventet på taxien min fikk jeg prate med flere hyggelige mennesker på stasjonen. Det er spennende hvordan håpløse situasjoner som dette får mennesker til å prate sammen. Taxien min kom og jeg fikk en kjempe hyggelig kar i 50-årene som sjåfør. Siden det tok 45 minutter å kjøre til Kongsberg fikk vi pratet om alt mellom himmel og jord. Dette må ha vært en av de mest sosiale dagene i år.

Jeg ankom Kongsberg en time senere enn planlagt. Eirik å jeg gikk ut for å spise på peppes pizza.

Dagen etter dro vi til IKEA og så til foreldrene hans i Asker. Det ble selvfølgelig svenske kjøttboller. I Asker slappet vi stort sett av. Vi fant en gammel basketball og dro til en basketballbane for å spille litt.

Hyttehelg

Denne helgen var jeg på familiehytten til kjæresten min og moren hans. Det var et fint avbrekk fra jobb. Jeg kunne innbille meg at jeg hadde ferie da jeg var der. Det var veldig hyggelig å bare være oss tre. Vi tre satt sammen ute og nøt solen som vi var heldige med, siden været var ganske ustabilt uken før. Det ble også et par runder med brettspill.

Jeg hadde en veldig fin helg der. Jeg reiser tilbake igjen på fredag.

Bærø og syttende mai

På fredag hadde jeg en muntlig høring eller prøveeksamen som vi også kaller det. Jeg endte opp med å få fem minus som er det laveste jeg noensinne har fått på en heldagsprøve, men så skal det sies at jeg valgte å ikke forberede meg på lesedagene.

Etter prøven dro jeg til Kragerø, hvor familien til Eirik har hytte. Hytten ligger på en øy som heter Bærø. Da jeg var der i fjor sommer var det ingen Geocacher* på øya, men nå har det kommet over tretti stykker! Eirik og jeg tok elleve av dem, samt noen i Kragerø by. Tilsammen har vi logget ca.130 Geocacher* på et år.

Vi var på hytten frem til søndag. Vi satt på med foreldrene til Eirik helt til Kongsberg, hvor endte opp med å feire syttende mai.

*Kort forklaring på hva Geocaching er finnes her.

Twenty-seven

I går hadde Eirik bursdag, han fylte 27 år. Vi feiret med rødvin, kake og gaver. Han kom til meg på lørdag, da var været så fint at vi måtte gå ut. Vi gikk tur i området ved Skien sykehus, og fant tre geocacher.

Geocaching er en orienteringslikende aktivitet knyttet til appen med samme navn. Hvem som helst kan lage cacher (poster), de er godt gjemt og legges ut på kartet til appen. Poenget er å finne cachene, som regel inneholder de en papirrull hvor du kan signere med dato og brukernavn. Man registrerer også i appen at cachen er funnet. De fleste som lager cacher velger å gjøre det på fine tursteder eller steder med historisk betydning.

Eirik og jeg begynte med geocaching i fjor sommer og har tatt mellom 80 - 90 cacher. Det er ganske moro, samtidig gjør det turer langt mer motiverende når man har et formål. Denne helgen cachet vi syv stykker totalt.

Bursdagskortet til Eirik. Vi har spøkt om å være superhelter i eviheter. Det passet som tema.Processed with VSCO with c1 preset

Palmesøndag

I går var jeg hos farmor med søsteren min. Det var en koselig måte å tilbringe søndagen på. Vi fikk middag og dessert, etter maten tegnet vi litt. Farmor og jeg spilte kinasjakk. Det er alltid mye spennende og se hos farmor, denne gangen fant søsteren min og jeg en bibel fra år 1919.

Søsteren min og jeg skal kanskje gjøre et nytt forsøk på overnatting hos farmor. Av en eller annen grunn har søsteren min overnattingsfobi.

Påske

Endelig er det påskeferie! Jeg håper alle få en riktig god påske.

Ingen stjerner

Eirik og jeg hadde store planer, men gjorde ikke noe spesielt. Vi gjorde to forsøk på stjernebilder, men det var ikke så klart på himmelen som vi hadde håpet. Vi skulle også stå på slalåm, men valgte heller mislykket stjernejakt.

Eirik var på jobb alle dager så jeg fikk være "hjemmeværende ingenbarnsmor". Denne uken har gått ganske rolig, men fort.

Fest

På lørdag skulle søsteren min og jeg overnatte hos farmor. Vi var hos farmor, men overnatting ble det ikke noe av fordi søsteren min har dessverre overnattingsfobi. Det var likevel hyggelig å være der, og vi prøver eventuelt en annen gang.

På søndag var det fest hos en venninne jeg gikk i klasse med på vg2, med andre som gikk i samme klasse. Vi hadde en av disse "reunion" festene i september og det var kjempegod stemning, siden har vi forsøkt å arrangere det på nytt. Det tok evigheter før vi fant en dag hvor alle var tilgjengelig. Det var knall stemning denne gangen også.

Resten av ferien skal jeg tilbringe hos Eirik.

Over grensen

På lørdag dro Eirik og jeg til Sverige, bare for å ta en tur. Vi er ikke store harryhandlere, men jeg tror har nok tyggis ut året nå. Det ble mange timer på ferge og få timer på Nordbysenteret. Egentlig synes jeg denne turen ble ganske slitsom fordi vi måtte haste oss gjennom butikkene for å rekke fergen hjem.

Søndagen var mye roligere. Været var utrolig flott så det ble et par turer.

Gaustatoppen

Denne helgen var jeg på Gaustatoppen sammen med Eirik og foreldrene hans. Jeg hadde aldri vært på Gaustatoppen, og heller ikke noe annet fjell med særlig imponerende høyde. Gaustatoppen har vært på min "to-do" liste i et par år nå.

Dessverre var ikke været noe særlig bra, og det var kun utsikt ved lav høyde. De tåkete omgivelsene var så nye at det gjorde ingenting. Vi spøkte om at vi var astronauter på en annen planet som så om den var beboelig.

Kragerø

Tirsdag 28. juli dro jeg med Eirik til Kragerø fordi familien hans har hytte på en av øyene der. Vi var på hytten i ni dager sammen med moren og broren hans. De første dagene var været helt elendig så det ble mye inne sitting og hyttefeber, men så kom knallværet. Jeg hadde selvfølgelig ikke pakket til slikt vær.

Det ble en del båtturer til diverse øyer og steder, blant annet Jomfruland, Skåtøy og Kragerø. Jeg fikk plukket stein på Jomfruland. Vi tok noen geocacher i Kragerø, og så på gamle tyske bunkere på Skåtøy.

Vi gjorde også det jeg antar er standard hytteaktiviteter, brettspill og fisking. Jeg fikk fisket for første gang, men fikk ikke noe fisk.

En uke

Nå er jeg i Kongsberg, hos Eirik. Jeg kom hit på mandag, og blir her til fredag. Det føles utrolig godt å ha ferie! Det er veldig avlastende å tenke på at jeg er ferdig med to tredjedeler av utdanningen min. Dessverre har ikke Eirik ferie enda, så jeg sitter en del alene i leiligheten hans. Jeg angrer litt på at jeg ikke tok med meg småting jeg kan fikle med, men jeg har hatt muligheten til å utforske Kongsberg.

Harryturen

Det er slik at vi sjeldent planlegger Sverigeturene våre på forhånd, og dermed ble det harrytur til Nordby med Anders og Sander, dagen før nyttårsaften. Vi er nå ungdom som ikke er helt økonomisk stabile, så vi kaster oss over det som er gratis, som Fjordlines ferje til Strömstad. Det gjelder da selvfølgelig for Fjordline medlemmer, men haken med denne ferjen er (jeg kan ikke si det på en finere måte) at den går drittidlig. Etter å ha bestilt billettene oppdaget vi en «innsjekking senest» som var ca. 45 minutter før avgang. Etter vår beregning måtte vi dra rundt klokken fem om morgen. Jeg la meg klokken 17.00 dagen før og sov til jeg ikke klarte lenger, som var to timer. Jeg ba Anders utallige ganger om å legge seg siden han skulle være sjåføren, men det kom ikke på tale. Så døgnet vi, på en måte... fordi Anders sovnet 25 minutter før vi måtte dra.

Vi dro avgårde, plukket opp Sander og kjørte videre til Sandefjord. Vi ankom Fjordlines havn minutter før innsjekkingsfristen. Skrankene var stengt og det var heller ingen båt å se. Det var bare oss og at par andre biler. En god stund etter innsjekkingsfristen åpnet skrankene og ferjen kom til syne. Vi ble enige om at vi kom til å blåse i innsjekkingsfristen neste gang. Etter å ha ventet på havnen i nesten en time kom vi oss endelig ombord. Jeg skal innrømme at det var en veldig fin båt, mye finere en Colorline og det var jeg ikke alene om. Det ble bestemt at det blir Fjordline videre fremover.

Det var så få personer på båten at den øverste etasjen var helt tom. Sander og Anders duppet av på sofaene imens jeg kjempet imot min sjøsyke, men det kom positive ting ut av denne turen. Jeg gjorde et kjempe kupp i taxfree-butikken. Nå hadde jeg gnålt om en Daniel Wellington klokke i nesten ett år. De koster vanligvis mellom 1400 - 1500 kr, som kun er en fjern drøm for en ung fattiglus som meg. De hadde klokken på båten og prisen som stod ved siden av klokken var 599 kr. Jeg var helt overbevist over at det var prisen på armbåndet til klokken. Jeg fant en Dansk butikkmedarbeider som forklarte meg tre ganger at det var prisen på både klokken og armbåndet. Jeg tror jeg fikk skyhøy puls. Da ble det klokke likevel og jeg sparte rundt 800 kr.

Vi ankom selvfølgelig Nordby før butikkene hadde åpnet, men det var heldigvis ikke mer enn 15 minutter før. Jeg hadde allerede kjøpt klokken jeg ville ha og var stort sett nøyd med handelen. Derfor kjøpte jeg egentlig ikke noe annet enn en lyspære og litt godteri. Anders slo oss alle, han kjøpte ikke noe annet en enn jumbopakke med toalettpapir. Det ble egentlig helt meningsløst. Halvveis på veien hjem innså Anders at han hadde glemt å kjøpe det han alltid kjøper, cornflakes med sjokoladefyll. Dermed ble det en trøtt og grinete sjåfør. På vei hjem stoppet vi innom et av Norges største kjøpesenter, Sandvika senteret. Vi ble ikke der så lenge og jeg gikk ikke særlig mye rundt i frykt om å aldri finne veien ut av senteret igjen. Det var overbefolket med soss som byttet julegavene sine.

Det føltes ut som vi brukte en hel dag bare på å komme oss hjem. Det var rett i seng da vi endelig kom oss hjem.

Anders sover.

Høst

Båttur

For noen dager siden dro jeg på båttur med Anders, Olav, Magnus og Rebecca. Vi tok båten til en øy men bestemte oss for å bare ta turen til Vassdalen istedet. På vei hjem igjen var det mye motvind og turen hjem ble ganske våt. Det tok oss 1 time tilbake, båten spratt på bølgene og alle ble klissvåte. Jeg skal innrømme at det var morsomt, vi lo av det i hvert fall.

Nordby

Jeg dro med Anders og en gammel kamerat av ham, og kjæresten til kameraten, til Sverige. Vi dro til Nordby, som vanlig. Vi var ikke der særlig lenge fordi vi ville rekke Strömstad/Sandefjord fergen. Jeg hadde er ganske lavt budsjett, så jeg kjøpte litt mat og noen småting.

Fredriksten Festning

I går stod vi opp klokken 5 om morgen, bare for å dra til Sverige sammen med Glenn. Vi dro til Nordby shoppingcenter og Svinesund. På vei tilbake dro vi innom Fredriksten Festning, i Halden.

Oslo

På lørdag dro Anders og jeg til Oslo, for å besøke faren hans. Vi var innom Ikea. Jeg fant ut at jeg ikke liker Ikea.

Sverige

I går var jeg i Sverige med Anders og Sander. Vi tok Strømstadferjen ned dit og tok Horten-Moss tilbake. Vi hadde planlagt å dra dit flere ganger før nyttår men hver gang oppstod det hindringer. Vi bestemte oss lørdag kveld for å dra så det ble ganske spontant. Vi var på Nordbysenteret. Vi kjøpte ikke særlig mye, mest praktiske ting og litt dekorasjon til hjemmet.

• Jeg er 22 år og kommer fra Porsgrunn. Jeg er utdannet helsesekretær og har nettopp fullført påbygging til generell studiekompetanse.

Jeg blogger mest for min egen del. Dette er en offentlig dagbok fremfor blogg, men en gang iblant legger jeg ut diverse innlegg som noen kanskje har nytte av. For eksempel webdesign eller giftfri kosmetikk. Dette finner du også i kategoriene mine.