Nå begynner det

Det er studiestart imorgen. Vel, egentlig er det bare registrering. Den egentlige starten er på onsdag. Man skulle tro at jeg gleder meg, men akkurat nå føler jeg meg ganske nøytral. Jeg har tross alt tatt matematikkurset som ble tilbudt. Der fikk jeg muligheten til å bli kjent med skolen og møte noen av de fremtidige medstudentene, litt i forveien.

Jeg har tatt opp fotografi igjen. Da Eirik kjøpte et nytt objektiv og vi knipset litt med kameraet mitt ble jeg litt motivert. Speilrefleksen min har virkelig samlet støv de siste årene, og mobilbilder har vært sterkt overrepresentert. Jeg har egentlig ikke hatt tid til fotografi. Datamaskinen min som har Photoshop er nærmest ikke-fungerende, og den jeg bruker nå har bare Gimp. Jeg er helt avhengig av å bruke kurver for å justere lys- og fargebalanser. Gimp har denne funksjonen, men det er bare et eller annet som ikke er likt. Resultatet blir ikke det samme. Gimp var også nytt for meg. Selv om det ligner på Ps er det likevel noen forskjeller og jeg følte ikke for å lære et nytt program. Jeg har blitt litt bedre kjent med Gimp nå, og skal faktisk prøve å bruke speilrefleksen litt oftere.



Jeg har flyttet

Jeg har flyttet til Kongsberg og i dag var min første dag på matematikkurset. Det var mange studenter som kom, vi var litt over 60 stykker.

Foreløpig så ser matten helt gjennomførbar ut. Jeg synes vi bare repeterte gammel lærdom, og nesten ingenting ut i fra de kapitlene kurset tar for seg er helt nytt stoff. Det blir likevel nytt og mer avansert stoff senere i år, og da kan det være greit å være trygg på det mest grunnleggende. Jeg glemmer lett regler i matematikk, og kan fint ha bruk for denne oppfriskningen.

Sånn sett har jeg nærmest ikke pratet med noen. Jeg sov dårlig og var kjempe stresset. I tillegg ble jeg ikke roligere av at det var vanskelig å finne de rette rommene på grunn av utydelig markering. Deretter var jeg overbevist om at matematikken kom til å være vanskelig så jeg fulgte nøye med, og jobbet intenst med oppgavene. Med andre ord var jeg i en tilstand som gjorde konversasjon litt vanskelig. Dette var heldigvis bare den første dagen. Nå som jeg vet hvor jeg skal være, og har fått et inntrykk av timene kan jeg fokusere på å bli kjent med andre.

Den offisielle starten på studiene er tirsdag neste uke.


Bildet er fra august 2013.



Mattekurs

Jeg slipper ikke realfagsmatte. Optometri var tidligere et ingeniørstudie og på grunn av det består det første året av realfagsmatematikk. Vi bruker til og med boken som brukes på forkurs for ingeniører. Alle optometristudentene får tilbud om matematikkurs uken før studiestart, for å repetere noe av stoffet. Pensumet starter nemlig ikke på første kapittel. Kurset er selvfølgelig ikke obligatorisk, men det anbefales.

Jeg lurer på om jeg skal melde meg på. Datoen på kurset passer litt dårlig. Eirik kommer til Kongsberg dagen før kurset. Jeg blir nødt til å reise i all hast med flyttelass, dersom jeg melder meg på. Uansett så har jeg frem til 3. august på å bestemme meg. Jeg har allerede kjøpt matematikkboken og ser på stoffet. På den måten er jeg ikke helt uforberedt hvis det ikke blir noe kurs.



Slik blir det

I går kveld dumpet det et svar inn på søknaden min på samordna opptak. Jeg fikk tilbud på førstevalget. Det var egentlig ingen overraskelse. Jeg takket ja, men har nå også plass på forkurs som jeg kommer til å si fra meg. 

Jeg tenker dette studiet passer likevel. Jeg har undersøkt flere av fagene og det første året kommer ser ikke så vanskelig ut. Med min nåværende utdanning har jeg litt fordeler. Vi starter f.eks med generell anatomi, fysiologi og biokjemi som er fag jeg har noe kunnskap i fra før, i tilleg til at jeg tar det til meg lett. Jeg er kjent i Kongsberg. Endele blir de slutt på de lange reisene fram og tilbake for å treffe Eirik. I tillegg gir studiet meg en mulighet til å få et lokalt nettverk. Den eneste jeg kan forholde meg til der i dag er Eirik.



Dilemma eller ubesluttsomhet

Dette blir et langt resonnement om min ubesluttsomhet når det kommer til valg av utdanning. Jeg forventer for all del ikke at noen faktisk kommer til å lese det, men det er noe som heter blog about it. Jeg sitter altså her sitter å syter over trivielle ting som ikke er  trivielle for meg selv. Det blir sikkert moro å komme tilbake til dette innlegget for å se på dilemmaet jeg følte at jeg stod over, etter at valget er tatt. Fristen for omprioritering av ønsker på samordna opptak er nemlig over.

Gjennom lokalt opptak har jeg allerede fått en plass på ettårig realfagskurs. På samordna opptak står optometri på førsteplass. Hoved dilemmaet er tid og vanskelighetsgrad. Spørsmålet er om jeg skal bruke enda et år på forberedelse til studier, etterfulgt av et integrert masterprogram som til sammen tar seks år. Eller skal jeg begynne rett på en bachelorgrad som faktisk kan brukes om tre år, og eventuelt kan utvides til en master. Med masteren vil det kun ta fem år. Det er selvfølgelig mer enn bare lengden på studiene som gjør valget vanskelig. Blant annet alle kravene som jeg stiller meg selv.

Ideelt vil jeg ha en utdanning som gir meg gode arbeidsmuligheter og lønn. Det bør være en jobb innenfor mine interesser. Jeg legger faktisk litt vekt på prestisje. F.eks en jobb av betydning for samfunnet. Realfagskurs etterfulgt av en master i biokjemi eller miljøfysikk høres vel bra ut? Det gir god lønn og passer med mine interesser. Det er høye karakterkrav for å komme inn. Fantastisk, men egentlig ikke. Jeg vil veldig gjerne være ferdig utdannet og få et par år med arbeidserfaring før jeg fyller 30. Tar jeg denne veien her blir jeg ikke ferdig før jeg er 29, men til gjengjeld får jeg jo alle de nevnte godene.

Den egentlige hindringene kommer her. Jeg kan innrømme at min psykiske helse i dag ikke er på sitt beste av ulike grunner. Jeg har i 11 år hatt en sensorinevral tilstand som er kronisk og påvirker livet mitt i stor grad. Tilstanden kan bli verre, men aldri bedre. Det finnes ingen behandling. Hver gang tilstanden blir verre er det vanskelig å takle at livet videre alltid vil være slik. Det tar lang tid å komme over det psykisk. Det var en forverring som var årsaken til at jeg droppet ut etter andre året på videregående og ble så forsinket med utdanningen min. Jeg er noe deprimert og engstelig for tiden, og ikke så veldig motivert for å lære. På en linje som har mye avansert matematikk, et av mine svakere fag, er motivasjon nødvendig for å bestå. Sannsynligheten for feiling eller tap av interesse og motivasjon på et eller annet tidspunkt i løpet av seks år er stor. Utdanningens oppbygging og fag har jeg god oversikt over, men innblikk i arbeidshverdagen har jeg ikke. Min største skrekk er at etter seks år med utdanning og slit ender opp med noe jeg ikke liker likevel. Jeg har allerede erfart at teori og praksis ikke er det samme. Noen ting er spennende i teorien, men kjedelige i praksis og vice versa. Jeg velger heller et kjedelig studie som gir en spennende jobb, enn et spennende studie som gir en utrivelig jobb.

På grunn av dette er optometri aktuelt. Dersom jeg velger optometri holder jeg meg innenfor komfortsonen. Denne utdanningen er ganske teoretisk, men også praktisk. Jeg plukker teori opp raskt, særlig temaer innenfor helse og medisin så det passer. Med praksisperiodene får jeg kjenne på arbeidet direkte. Det er en del matematikk og fysikk på denne linjen det første halvåret. Det tilbys faktisk et intensivkurs et par uker før start til de som synes at de trenger det. Jeg undersøkte pensumet og føler at jeg behersker denne typen matematikk godt. Mye av det bygger på matematikken fra påbygg. Noen har beskrevet studiet som krevende, men det sa de også om påbygg. Noen dro den til og med så langt at de påstod påbygg var vanskeligere enn første året på høyskole. Påbygg var en smal sak for meg. Jeg var mest forbannet over at jeg i det hele tatt måtte bruke tid på det og fikk gode karakterer med lav innsats. Jeg tror at med litt innsats vil optometri gå helt fint. Når det kommer til optikerens hverdag vet jeg godt hva den innebærer. Selv om man jobber tett på mennesker som optiker, noe jeg tidligere har sagt jeg ikke liker, tror jeg likevel at det er mer avstand sammenlignet med helsesekretær. Jeg er temmelig sikker på at det er færre pottesure kunder. Jeg slipper også sykehushierarkiet, hvor man som sekretær er på bunn av listen. Optiker virker som en jobb jeg kan trives med i lengden, ulempen er bare at det er svært få jobber. Vi ble hele tiden fortalt at det er vanskelig å få jobb som helsesekretær fordi det er få av dem. I gjennomsnittet er det 20 stillinger utlyst på NAV, for optikere er det kun tre.

Likevel, den tid, den sorg. Jeg har en plan B. Natur og miljø har også stått høyt på listen, til og med på førsteplass. Jeg nedprioriterte fordi linjen er ikke den mest populære og sannsynligvis vil ha plasser på restetorget. Jeg tenker at jeg kan ta natur og miljø ved en senere anledning, hvis det ikke blir realfagskurs. Natur og miljø gir didaktikk i naturfag, med praktisk pedagogisk utdanning kan jeg jobbe som lærer på ungdomsskole og videregående. Det er et godt alternativ hvis det blir vanskelig å få jobb som optiker. Slenger jeg på et årsstudium i norsk eller engelsk kan jeg undervise i flere fag etter hvert.

Hovedproblemet mitt er kanskje selvkritikken. Jeg føler ofte at det jeg gjør ikke er bra nok. Det har både fordeler og ulemper. Satser jeg høyt kommer jeg langt, men sliter meg selv ut på veien. Satser jeg lavt gjør jeg det bra, men er misfornøyd med meg selv. I det siste har jeg begynt å anerkjenne at trivsel er mer viktig. Trives jeg ikke på et område går det hardt utover de andre. Uansett vil jeg nok klare å bestemme meg når jeg får svar på samordna opptak.



Takk for et dårlig år

I dag var det avslutning på skolen, men jeg gikk ikke på den. Faktisk har jeg ikke møtt opp på noe skolerelatert siden eksamen. Dette året her har ikke gjort noe annet enn å gjøre meg deprimert og fått meg til å bli engstelig igjen. Mistrivselen har vært enorm, og jeg kan ikke huske å ha hatt det sånn siden ungdomsskolen. Jeg følte meg aldri som en elev eller del av skolen og derfor ser jeg ingen grunn til å feire noe som helst. Det var mer noe jeg måtte gjennom og heldigvis er det over for alltid.

Nå skal jeg stå klar til å studere videre, men sannheten er at jeg ikke føler meg klar i det hele tatt. Hadde det vært ett eller to år siden hadde jeg med glede startet på noe. Jeg er så sliten nå og føler at jeg egentlig burde hjelpe meg selv først, før jeg starter på noe nytt. Presset på høyere utdanning er likevel for stort. Jeg føler at jeg egentlig tar en snarvei nå og har valgt en utdanning som er under mitt fulle potensiale, men sånn får det bare være.



Historie

I går hadde jeg min muntlige eksamen i historie. Jeg trakk temaet antikken med fokus på enten Athen eller Sparte fra en sosial, økonomisk, politisk og kulturell side. Det var ikke det verste jeg kunne trekket, men generelt liker jeg ikke historie som fag i utgangspunktet så jeg var ikke så fornøyd. Jeg gjorde en innsats og fikk karakteren fem. Basert på hvordan utspørringen gikk var det dette jeg regnet med å få.

Da venter jeg bare på at karakterene for de skriftlige eksamenene skal offentliggjøres. I matematikk forventer jeg ikke noe høyere enn fire. Jeg synes ikke det gikk like bra i norsk som det har så jeg forventer en femmer der.

Endelig er det sommer for meg.



Det ble historie

I dag var det første trekket til muntlig eksamen, og alle i min klasse kom opp i noe. De andre trekkene blir derfor ikke relevante for oss og vi slipper å møte opp på dem. Eksamen blir på onsdag neste uke, etter det trenger vi ikke å møte opp igjen før avslutningen den 15. juni. Jeg kom selvfølgelig opp i det faget jeg ønsket minst, historie. Det går nok bra, men jeg er ikke så stødig på alle periodene. Det er en sjanse for at jeg kommer til å få fire hvis jeg er uheldig med det temaet som trekkes.

Vi fikk nettopp standpunktkarakterene satt og jeg har for første gang ikke en eneste firer! (Det blir derfor litt leit hvis jeg får det på eksamenene mine).

Jeg fikk da følgende:
Matematikk: 5
Naturfag: 6
Historie: 5
Norsk, skriftlig: 6
Norsk, muntlig: 6
Norsk, sidemål: 5

Jeg har også hatt skriftlig eksamen i Norsk hovedmål og matematikk, men disse karakterene vet jeg ikke.



To av tre

Da er to av tre eksamener fullført. Forrige uke hadde jeg eksamen i norsk. I dag hadde jeg eksamen i matematikk. Jeg føler på meg at det ikke gikk så bra i matten. Jeg antar at jeg kommer til å få 4, eller i verste fall 3. Det viktigste er selvfølgelig å stå, men det er litt surt hvis jeg får en 3-er. Endelig bikket jeg opp på 5, og kommer til å få det som standpunktkarakter i matematikk. Det er det høyeste jeg noen gang har fått i faget, men en 3-er ved siden av ser ikke så pent ut. Jeg kan tåle en 4-er. Og jeg antar at det er det jeg får.

Jeg har én muntlig eksamen igjen. Vi har trekk på tre ulike datoer, det første er denne fredagen. Hovedsaklig spiller det ingen rolle hva jeg kommer opp i, men jeg vil helst opp i naturfag eller norsk. Etter elevsamtale med læreren min i historie har jeg faktisk gått opp på 5. Nok en gang vil jeg ikke ha en 4-er som eksamenskarakter i faget, noe det er finnes en sjanse for at jeg får dersom det blir historie.

Helt ærlig så er jeg lei av alt som har med skole og læring å gjøre nå. Jeg vet ikke hva jeg vil videre. Jeg omprioriterer konstant på samordna opptak, men egentlig liker jeg ingenting på listen. Sannheten er egentlig at jeg ikke har noe lyst til å kaste meg ut på en ny og lang utdanning nå, men føler at jeg likevel må og ikke har mer tid å miste. Jeg trenger sårt et pusterom, men neste problem er at alle jeg kjenner har flyttet bort. Et friår kan gå fryktelig dårlig hvis jeg skal sitte alene i et helt år. Noe må hverdagen fylles med. Jeg kunne eventuelt jobbet, men det ødelegger pusterommet. I tillegg kan jeg ikke velge å vrake jobber. Helsesekretær er uaktuelt. Jeg vil helst aldri være det igjen. Det var spennende på skolen, men jeg var miserabel i jobb. Med andre ord var pensum spennende, i praksis passet det ikke meg. Jeg lærte at jeg ikke liker mennesker, og burde derfor ikke jobbe tett på dem, særlig der hvor det kreves at man er empatisk. Egentlig visste jeg dette fra før, men antok at jeg ville klare å "suck it up".

Etter alt dette er det en stor frykt for meg å starte på en ny "helsesekretærutdanning". En utdanning hvor jeg synes pensum er spennende, men ikke vil trives med det i praksis, men nå vikler jeg med inn i lån og andre problemer hvis jeg velger feil. Problemlisten stopper ikke der. Alt jeg synes er spennende krever realfag, noe jeg ikke har. Det finnes selvfølgelig noen ingeniørutdanninger som treffer innenfor interessene, men da må jeg ta et ettårig forkurs. Forkurset har omtrent samme timeantall som nå. Det året her har tært på meg, og så skal jeg liksom komme meg gjennom et år med ren matematikk som er vanskeligere enn den jeg slet med i dag.

Jeg  har ikke overskudd og vet ikke hva jeg vil gjøre. Det ender sannsynligvis med et spontanvalg av noe slag.



Eksamen i matematikk

Eksamenstrekkene har begynt og jeg har kommet opp i skriftlig matematikk. Sånn som det er nå ligger standpunktkarakteren på en femmer i faget. Jeg mistenker likevel at jeg kommer til å få fire på denne eksamenen, men det går greit. Jeg er ikke i noen faresone for stryk slik som jeg hadde vært i 2010.

Vi skal også opp i norsk skriftlig, men dette er en obligatorisk eksamen som alle skal ha. Det blir ett trekk til hvor vi kan komme opp til muntlig naturfag, norsk og historie, eller skriftlig nynorsk.

Nylig fikk jeg plass på realfagkurs på høyskolen i Kongsberg. Dette var lokalt opptak så jeg sa foreløpig ja. Jeg får se hva samordna opptak kommer med til sommeren.



Eksamen neste

Jeg er endelig ferdig med alle tentamener på skolen og nå står eksamen for tur. Hvert halvår har vi tentamen i matematikk, norsk hovedmål og sidemål.

I år skal vi opp i tre eksamener hvor norsk skriftlig (i hovedmål) er obligatorisk. Det to andre eksamenene er også obligatoriske, men hva vi kommer opp i er ikke. Sannsynligvis blir klassen delt i mindre grupper som kommer opp ulike fag. Eksamensformene er heller ikke fastsatt så vi kan komme opp i er både muntlig og skriftlig, eller to like former. Jeg håper nesten på å komme opp i naturfag. Det er et av favorittfagene mine, men dessverre er det ikke så vanlig å komme opp i det.

Det jeg håper minst på å komme opp i er faktisk historie. Jeg synes faget i år har vært utrolig kjedelig. Faktisk står jeg i faresonen for å ende opp med fire som standpunktkarakter. Jeg klarer ikke å finne motivasjon til å gjøre en innsats i dette faget. Boken er uoversiktlig og kjedelig, og læreren har ikke rørt tavlen en eneste gang. Hun bruker bare power-pointer med sort tekst på hvit bakgrunn, uten bilder som kan feste stoffet til hjernen. Selv står hun å leser av sin egen presentasjon. Jeg kvier meg også litt for å komme opp i matte, men mindre enn historie. Det spiller ingen rolle med norskfagene.

I dag reiser jeg til Kongsberg. Det ser endelig ut som det begynner å bli sommer ute!



Fordi...

Jeg er sliten og lei, og derfor gir jeg ikke så mye lyd fra meg for tiden. Jeg har virkelig fått nok av denne skolen. Ikke noe av det vi holder på med gjør meg mer kvalifisert for høyskole. Det er kun kravet om timeantallet i fagene som gjør meg det. Med andre ord så sitter jeg ut disse timene å gjør ingenting nytt eller nyttig. Hele året føles så unødvendig og som om jeg har tapt tid.

Jeg skulket første gang dette halvåret. Man skulle tro at et skoleår for de som egentlig er ferdige med videregående, ikke lenger har tåpelige ungdomsopplegg, men der tok jeg jaggu feil! Denne uken var det trafikksikkerhetskurs. Hovedsakelig er det beregnet for russ, noe ingen min klasse ville være i år til tross for muligheten. Jeg møtte opp til de første norsktimene og da vi skulle dra til kurset dro jeg hjem i stedet. Jeg står ikke i noen faresone med fraværet mitt, selv med de nye reglene. Sist gang fikk ugyldig fravær var på juleavslutningen, rett og slett fordi jeg ikke gadd den heller.

På den lyse siden så besøkte Eirik meg et par ganger i påskeferien! Han skulle på hytten med familien, men denne gangen takket jeg nei. Jeg ville heller hvile hjemme. Jeg var også med på å feire brusdagen til søsteren min som ønsket seg en rosa ukulele, noe hun fikk av meg og ble kjempe glad.

Jeg dro til Eirik denne helgen og siden været var fint gikk vi en del turer. Vi fant bare en cache denne gangen. Vi gikk til Christians Kjeller fordi Eirk hadde skrytt av en elgeburger med blåmuggost som de hadde der. Den var faktisk veldig god, men det som overrasket meg mest var kaffe/kakao-øl som de hadde som ikke var verst. Den het Kentucky breakfast stout, forkortet KBS eller noe sånt.

I morgen har vi heldagsprøve i norsk. Jeg er mest irritert over at jeg må sitte i flere timer å skrive eller analysere noe piss.



Fordypningsemne

Da er vi ferdige med fordypningsemne i norsk, og jeg fikk karakteren 6. Jeg valgte å fordype meg i to av Ibsens stykker, men inkludere andre også. Jeg viste til litterære virkemidler som definerte de ulike formene for realisme i stykkene.



Jeg vet ikke hva jeg vil

Opptaket til høyere utdanning har åpnet, men jeg vet ikke hva jeg vil gjøre med livet mitt. Det er så mye som gjør meg usikker. For det første er jeg kjempe lei av skolesettinger. Det frister å velge noe lett og kort, men det er et valg jeg ville bli misfornøyd med senere. Jeg får utmerkede karakterer og kan så mye bedre. Det neste dilemmaet er prioritering av interesse eller arbeidsmuligheter. Skal jeg velge noe jeg kan en del om, noe jeg vil fordype meg i, eller skal jeg velge noe som vil sikre meg en jobb. Når det kommer til flytting vil jeg vekk fra hjembyen min, men ikke for langt vekk. Alt utenfor sør-øst Norge er uaktuelt.

Jeg har søkt Ettårig Grunnstudium på NMBU på førsteplass. Dette er et grunnstudium i Realfag som tilsvarer fagene på videregående. Man vil kunne søke på absolutt alle studier som krever realfagskompetanse. Det er ikke det samme som realfagskurs som kun gir adgang til ingeniørstudier, men dette har jeg også søkt på to steder ved HSN. På NMBU var poenggrensen for ordinært løp 55,7 i fjor. Hvis den ikke har steget betydelig så kommer jeg sannsynligvis inn fordi jeg ligger rundt 57 studiepoeng.

Kommer jeg inn kan jeg bruke året på å bestemme meg hva jeg vil etter å få bedre innblikk i de ulike realfagene. Jeg taper ingenting på å ta dem alle sammen i stedet for kun ha matte og fysikk på forkurs. Valgene videre står foreløpig mellom en grad i kjemi eller biologi, kjemi og bioteknologi, kjemiingeniør og eventuelt dataingeniør.



Skuespill

For tiden prøver jeg å slappe av en del. Vi har mye å gjøre på skolen, nå skal vi begynne med fordypningsemne i norsk. Dette er akkurat som prosjekt til fordypning som vi hadde to ganger på yrkesfaglig videregående. Jeg vet akkurat hvor irriterende denne oppgaven kommer til å være. Det er ekstra irriterende fordi jeg vil satse på toppkarakter. Min oppgave kommer i hvert fall ikke til å handle om filmatiseringen av en bok. I morgen har jeg prøve i naturfag, over imorgen har jeg prøve i matte og historie. Det blir fort mye å gjøre.

Forrige uke hadde vi en dag hvor vi skulle gå gjennom temaet eventyr i norsken. Vi ble delt inn i grupper på sparket og måtte velge et eventyr som vi skulle spille foran klassen samme dag. Jeg tror alle i klassen ble sure, men vi fikk friheten til å modernisere stykkene og dermed ble det litt bedre. Da gruppene presenterte virket det ikke lenger som om det var så ille. Omtrent alle gruppene hadde humoristiske skuespill og det virket som om alle hygget seg da de jobbet med stykkene.

Gruppen min valgte "De tre bukkene Bruse" som vi gjorde om til "De tre lettkledde jentene som skulle på byen". I vår versjon møter de på en ekkel full fyr som prøver å trenge seg på dem, men den siste jenta er egentlig er transkjønnet og truer da med å ta denne fyren i stedet om han prøver seg på noe dumt. Noe som da skremmer han så han løper vekk og snubler. Da vi skrev om manuset fikk vi oss en god latter fordi vi stoppet opp i første setning slik at den ble "Det var engang tre leddkledde jenter som skulle gå på byen og gjøre seg fete".

En av de andre gruppene hadde "De tre meksikanerne som skulle over grensa" med Trump som troll. Denne var også ganske morsom. Norsklæreren vår likte at vi brukte samtidens problemstillinger i stykkene fordi noe av det hun ville fram til var at moralen i noen eventyr er utdatert.

Eirik og jeg dro til Asker denne helgen hvor vi hadde en utsatt Thanksgiving-middag med foreldrene hans. Broren hans returnerte også fra Canada etter å ha vært der i noen måneder.



Resultater

Foreløpig går det bra på skolen. Jeg gjør det slik som forventet i alle fag. Jeg gjør det faktisk bedre enn forventet i matematikk, mitt svakeste fag. Vi har hatt to matematikkprøver. Mitt inntrykk var at det gikk dårlig på den første, men jeg fikk fire minus. På den siste prøven vi hadde fikk jeg fem. Hvis det fortsetter slik blir det i hvert fall fire i matematikk til jul.

I Norsk har jeg fått seks på alt. Vi har to norsklærere, begge spør alltid om de kan bruke min oppgave som eksempel for klassen eller andre klasser. På den siste innleveringen skrev læreren "Wow! Jeg er målløs". Hun sendte også frontermelding med samme beskjed.

I historie og naturfag har vi bare hatt prøver en gang. jeg fikk fem på begge.

Det er godt at det går slik. Jeg skal innrømme at jeg er veldig umotivert og innsatsen er ikke på det høyeste.



Burgundy

I dag jobbet jeg på sykehuset. Jeg har klart å gi meg selv stilling som "fredagsvikar". Det var hyggelig å se noen kjente fjes igjen, men jeg var sliten allerede da jeg kom. Denne uken var noe hektisk i forhold til skolearbeid. Da jeg kom hjem fra jobb følte jeg meg ikke som årets arbeider.

Jeg reiser til Kragerø med Eirik i dag. Dette blir sannsynligvis årets siste tur. Jeg tar med speilrefleksen min denne gangen. I fjor var vi der rundt samme periode og kveldene var helt fantastiske. Det var utallig med stjerner på himmelen og man kunne til og med se melkeveiens spiralarm. Det var også morild i vannet og blodmåne den ene kvelden. Jeg håper at et av fenomenene blir tilgjengelige i helgen slik at jeg kan fotografere dem.


Høstfarger er så fine! Burgunder er i hvert fall på min palett i år.



Ny skole, dag 3

Jeg har startet på påbygging til generell studiekompetanse, et tilbud for dem som har oppnådd yrkeskompetanse på videregående. Denne linjen har to klasser, 4PBYA og 4PBYB. Jeg går i A sammen med to jenter fra min gamle klasse, men jeg har også bekjente i B.

Slik som alderen er fordelt vil jeg tro at halvparten er eldre og resten kommer rett fra en annen videregående eller lærlingtiden sin. Vi er selvfølgelig litt sjenerte nå i starten, men det virker ikke som om noen kvier seg for å starte en samtale med en fremmed. Det ser ikke ut som om det vil ta lang tid å bryte isen.

I år har vi to kontaktlærere, en eldre mann og en yngre dame som begge virker veldig hyggelige. Vi har bare fire fag så vi har fri hver eneste fredag! På grunn av dette har jeg sagt ja til å være tilkallingsvikar på min tidligere jobb dersom vikariatet er på en fredag. Her har jeg allerede fått tilbud om en fredag i september.

Foreløpig så har jeg et godt inntrykk av både elever, lærere og skolen. Jeg ser frem til å bli bedre kjent med mine nye medelever.



Ny skole

I morgen skal jeg tilbake på videregående, nok en gang. Dette er den tredje skolen jeg begynner på. Jeg skal gå påbygging til generell studiekompetanse vg4. Det er et tilbud for dem som har oppnådd en yrkeskompetanse, noe jeg som helsesekretær da har.

Etter noen uker på den kjipe avdelingen på jobb så gleder jeg meg faktisk til å begynne på skolen, tiltross for de mange timene med teoretiske fag som jeg kommer til å ha. Det blir 10 timer med norsk, 5 med matematikk og historie, og 3 med naturfag, men jeg kan se frem til å kun ha fire skoledager i uken. Jeg tror derfor at dette blir et rolig skoleår.

Jeg vil anta at det er stort potensiale for å forme nye og gode vennskap her. Alle som har søkt dette har bestått videregående og har tydeligvis et ønske om en høyere utdanning. De bråkete og umotiverte elevene som tidligere har vært et stort irritasjonsmoment har blitt luket ut. I tillegg så er det stor sannsynlighet for at noen av elevene har jobbet litt i et par år, dermed kan det hende at jeg ikke er den eneste "gamlingen".

Det er så klart ikke garantert, men det er sannsynlig. Uansett så er jeg skikkelig spent.



Siste arbeidsdag

I dag var min siste dag på jobb. Det var en enorm lettelse. Den siste avdelingen jeg var på var veldig mistrivende.

På mandag begynner jeg på skolen igjen.



Tolk

I dag fikk jeg for første gang i mitt liv nytte av det å være trespråklig. Vi fikk en pasient som nylig hadde kommet til Norge og som var tospråklig, men snakket verken Norsk eller Engelsk. I går snakket en flerspråklig lege med ham, men i dag var ikke denne legen tilstede og jeg overhørte at de andre legene slet med å finne en god løsning på hvordan de skulle kommunisere med pasienten. Vi har selvfølgelig tolketjenester tilgjengelige, men disse må bestilles og avtales på forhånd og opplegget kan av og til være krunglete.

Tilslutt innrømte jeg at jeg kunne bidra. Selvfølgelig overrasket dette legene fordi de hadde aldri i verden sett for seg at jeg kunne samme språk. Jeg ble med inn til pasienten og vi fikk oppklart mange ting. Takket verre meg kunne pasienten skrives ut i dag.

Pasienten var veldig fornøyd med oppholdet og takket for god service. Legen var også kjempefornøyd, han fortalte nesten halve avdelingen om det og jeg fikk mye ros etterpå. Det er alltid hyggelig med positive tilbakemeldinger.



Hva er en helsesekretær?

En helsesekretær

Jeg er helsesekretær, men svært få vet nøyaktig hva det innebærer. Vi helsesekretærer blir forvekslet med mye rart, selv på arbeidsplassen. I motsetning til det mange tror så er jeg er IKKE helsefagarbeider, heller ikke legesekretær, sykepleier eller tilfeldig ansatt med irrelevant utdanning.

Helsesekretær er en beskyttet yrkestittel som krever autorisasjon, noe man får etter fullført 3-årig videregående med denne retningen. Medisinsk sekretær er en 2-årig utdanning på privatskole, uten autorisasjon. Legesekretær er også en ubeskyttet yrkestittel som benyttes av ansatte på legekontor med en sekretærstilling. Med min tittel kan jeg jobbe på ulike steder og ikke bare legekontor.

Utdanningsforløp

Vg1: Helse og oppvekst
Vg2: Helseservice (felles skoleår for de som ønsker å bli enten helsesekretær, apotektekniker eller tannhelsesekretær)
Vg3: Helsesekretær (avsluttes med muntlig-praktisk eksamen. Autorisasjon søkes etter bestått eksamen)

Har vi praksis?

Slik som jeg har forstått det så er ikke praksis på helsesekretærlinjen konkretisert. De fleste skoler med denne linjen velger likevel å ha praksisperioder. Hvor lenge og hvor praksisen foregår varierer hvert år. De som gikk året før meg hadde mye praksis på sykehus, klassen min hadde mest praksis på legekontor. Jeg hadde en kort praksis periode på et legekontor det første halvåret. Etter nyttår hadde jeg to uker på sykehuset etterfulgt av to dager i uken på det samme legekontoret i tre måneder.

Hva gjør en helsesekretær?

Hva en helsesekretær gjør er avhengig av hvor man jobber, men som regel har vi følgende oppgaver og ansvar:

Diverse kontoradministrative oppgaver
Det er veldig mye korrespondanse involvert i dette yrket. Det er mange beskjeder som veksles mellom ulike organer i helsevesenet, i tillegg til privatpersoner. Man er nødt til å kunne bruke ulike digitale verktøy og lære seg ulike pasient- og journalsystemer. Yrket innebærer en del dokumentering av ulike prosesser. Dette krever nøyaktighet og her må man ha tunga rett i munnen fordi man ofte har mange baller i luften samtidig. På sykehuset blir jeg stadig stoppet opp midt i en oppgave og må prioritere en annen. Det er ikke uvanlig at den neste oppgaven også blir avbrutt og da må man kunne hente inn det man holdt på med tidligere. Av og til kan det være stressende.

Laboratoriearbeid
Laboratoriearbeid gjøres kun på legekontor og er den enkle delen av arbeidet. Man tar ulike pasientanalyser som f.eks blodprøver, urinprøver, hurtiganalyser - CRP, HB, HBA1C, INR, strep-A, mononukleose, FOB. Det finnes også noen andre analyser, men jeg har dekket de vanligste.

Skiftestuearbeid
Skiftestuearbeid er oppgaver som kan minne om sykepleie. Dette innebærer sårskift, fjerning av sting, øreskylling, assistanse ved mindre kirurgiske inngrep, injeksjoner, EKG, blodtrykksmåling, spirometri og PEF-måling.

Kommunikasjon
Dette er selvfølgelig en meget viktig del av yrket. Som helsesekretær er du som regel den første personen pasienten på et legekontor møter eller snakker med. I yrket må man ha veldig mange samtaler både med pasient og annet helsepersonell, over halvparten av disse foregår på telefon. Man skal yte så god service som mulig og man skal være imøtekommende selv om pasienten kanskje ikke er det.

Helsefremmende arbeid
Selv om det er legen som vurderer pasienten og setter diagnoser så skal man ha det læreren min pleide å kalle for "stille kunnskap". En del av jobben er å fremme andres helse. Vi må ha kunnskap om sammenhengen mellom livsstil og ulike helsetilstander. Av og til må vi rådgi eller veilede pasientene om dette.

Hvor kan en helsesekretær jobbe?

Hovedsaklig jobber helsesekretærer på legekontor og sykehus, men vi kan også jobbe i bedriftshelsetjenesten, NAV-kontorer, helsestasjon, forsikringsbransjen, legemiddelbransjen, hjemmetjenesten, institusjoner og andre helsesentre.

Lønn

Jeg jobber på sykehus og med 0-års ansiennitet. I 100% stilling er årslønnen på 321 000 kr. Etter 10 år kan man tjene litt i underkant av 400 000 kr. Lønnen på private legekontor er som regel noe høyere.

Arbeidstid

De aller fleste jobber fra kl.08.00 - 16.00. På sykehuset jobber jeg fra 07.30 - 15.00. Det er noen få jobber som kan ha kveld- og nattskift som f. eks resepsjon på sykehuset og legevakt/akuttmottak.

Videreutdanning

Det er mulighet for å ta påbygging til generell studiekompetanse vg4.

Det finnes en y-vei til en bachelorgrad som bioingeniør. Opptakskravet er 12 måneder med relevant arbeid/praksis etter bestått VGS, og bestått sommerkurs for ingeniører.

5 år med relevant yrkeserfaring gir mulighet til vurdering av realkompetanse og dermed kan man ta sykepleie eller vernepleie.

Det finnes også andre etterutdanninger spesielt for dette yrket som ofte fokuserer på administrasjon og IKT-stystemer.

Annet

Yrket kan være krevende og man har ofte stort ansvar i forhold til dokumentasjon og forsvarlighet. Vurdering av krisenivå kan være tungt fordi mange pasienter opplever sin situasjon som langt mer truende enn det den egentlig er. Det er mange frister å forholde seg til.

Organisasjoner

Helsesekretærforbundet, via Delta.

 

Her er en film som klassen min lagde til hospiterende 9-klassinger, vg1 og vg2 elever for å gi et lite innblikk i hva vi gjør. Videoen viser stort sett kun laboratoriearbeid.

OBS! DET ER BÅDE SPRØYTER OG BLOD I DENNE VIDEOEN.



Det blir påbygg

I går fikk jeg en gladmelding. Jeg fikk plass på påbygging til generell studiekompetanse vg4, og på skolen som var førstevalget!

I lang tid gruet jeg meg til å få svaret. Jeg brukte nemlig opp min rett på videregående opplæring 2014/2015 semesteret. Jeg fikk fullføre vg3 2015/2016 med det som kalles fullføringsrett. Grunnen til dette var at jeg tok to år på en annen skole før jeg ble helsesekretær.

Det så ikke så lyst ut da jeg søkte i januar fordi det så ut til at mange (med rett) ønsket å ta påbygg. Jeg snakket med inntakskontoret på den tiden, de sa at de ville se på karakterer og fravær når det gjaldt elever på venteliste. Heldigvis fikk jeg plass på hovedinntaket, men jeg vil tro at min innsats på skolen og lave fravær var en faktor til at jeg fikk plass. En venn av meg søkte på samme skole, men kom dessverre ikke inn. Det var egentlig ganske dumt fordi vi så frem til å kunne samarbeide.

En kollega så også på VIGO resultater i matpausen. Vi fikk oss en god latter da vi fant ut at vi hadde søkt det samme og fått plass på samme skole. Jeg antar at vi kommer til å gå i samme klasse.



Jobb

I dag betalte jeg for autorisasjonen min, og hadde min første selvstendige dag på jobb. Det var ganske hektisk denne morgen fordi det hopet seg opp med oppgaver over helgen og det var noe med en del oppfølginger som ikke stemte da jeg kontrollerte. Jeg var usikker på hvordan dette skulle løses fordi jeg bare fikk en uke med opplæring på denne avdelingen, men heldigvis gikk det seg til.

Jeg er opprinnelig på kirurgisk avdeling, men har også en del oppgaver for urologisk, gynekologisk, endo/mammae og øre-nese-hals avdelingene. Med alle disse avdelingene fikk jeg plutselig et enormt ansvar og alt for lite opplæring. Under opplæringen fikk jeg så mange beskjeder og oppgaver at jeg trodde jeg kom til å glemme halvparten av dem. Det var uventet at det gikk så bra.

Når jeg ikke er på kirurgisk avdeling er jeg på ortopedisk avdeling. Jeg fikk lengre opplæring på der, i tillegg til at jeg var der en liten periode i januar. Jeg forholder meg kun til en avdeling på ortopeden så selvfølgelig er det favoritten.



Work

Jeg har egentlig ikke noe spesielt å komme med. Jeg kommer til å jobbe hele sommeren. Denne uken har jeg vært en del uten min "mentor" og det har gått fint. De ansatte på avdelingen er veldig ulike. Noen er veldig hjelpsomme, andre kan jeg ikke skryte av. Til mandag skal jeg på den andre avdelingen og være der i to uker.



Sekretær

Nå jobber jeg på sykehuset som sekretær på to ulike avdelinger (ikke samtidig). I det siste har jeg blitt utmattet. Jobben starter kl. 07.30 og jeg har lengre vei enn før. Sannsynligvis så krever dette bare litt tilvenning.



De endelige karakterene

Standpunktskarakterene for dette halvåret er satt. Dette året hadde vi bare programfagene og gym.

Helsefremmende arbeid: 5
Kommunikasjon og samspill: 6
Yrkesutøvelse: 5
Muntlig-praktisk eksamen i programfag: 5
Gym: 4

Dette gir meg et karaktersnitt på fem både med og uten eksamen. Det er faktisk det laveste karaktersnittet mitt hittil.

Jeg har søkt påbygging til generell studiekompetanse og fått tilbud om plass i Buskerud. Dette er heldigvis bare førsteinntaket. Jeg håper og venter på plass her i Telemark.



Eksamen

I går var aller siste dag på skolen. Jeg hadde muntlig-praktisk helsesekretær eksamen. Under forberedelsen oppdaget jeg at jeg hadde glemt buksedelen til uniformen min hjemme. Rett før jeg dro på skolen bestemte jeg meg for å ta på overdelen slik at jeg skulle skifte minst mulig på skolen. Det viste seg at i alt hastverket glemte jeg å legge posen med buksen i sekken. På forberedelsen satt jeg med en sensor som skulle passe på at jeg ikke snakket med noen, heldigvis var hun forståelsesfull og lot meg ringe for å få buksen levert på skolen. Hadde jeg ikke hatt buksen på eksamen ville jeg gått ned en hel karakter, bare på grunn av ufullstendig uniform. Temaet på eksamen var sykdommer i fordøyelsen, og da læreren min spilte pasient var det uten tvil magesår som var tilfellet.

Helsesekretæreksamen har en data-, laboratorium- og skiftestue del. Datadelen er å registrere pasienten i elektronisk pasient journal, dokumentere nødvendig info pasienten kommer med, rekvirere prøver, sette opp resepter, sette opp time hos lege og ordne regningskort. Laboratoriedelen går ut på å ta ulike prøver av pasienten. I mitt tilfelle måtte jeg ta det vi kaller for FOB (Fecal occult blood). Dette er egentlig en avføringsprøve for å se etter blod i avføringen og skille mellom blod fra øvre og nedre del av tarmen. Vi bruker selvfølgelig ikke ekte avføring på skolen, læreren min har en egen "oppskrift" som består av kaffegrut og mel som er tilsatt blod for å få positivt utslag. 

Skiftestuedelen gikk ut på å sette B12 injeksjon fordi pasienter med magesår ofte har ødelagte slimhinner i magesekken som gjør at B12 opptaket er nedsatt. Jeg måtte selvfølgelig forklare teorien bak alt dette og hvorfor jeg gjorde ting på bestemte måter. Prinsippet bak vår eksamen er å se sammenhengen mellom alt man gjør og teorien.

Sensor var en helsesekretær fra et lokalt legekontor, og hun virket svært fornøyd med det jeg leverte. Jeg endte opp med å få karakteren fem fordi jeg glemte og skrive ut regningskortet på slutten. Det er litt dumt fordi på alle mine tidligere eksamener fikk jeg seks, men jeg kan fint leve med en femmer. Det var egentlig den karakteren jeg forventet.

Nå er jeg offisielt ferdig. Autorisasjonen min kommer i løpet av sommeren, og jeg begynner å jobbe den 20. juni.



Siste dag

På mandag har jeg eksamen. Det vil være min aller siste dag på Skogmo etter tre år. Jeg må innrømme at jeg ikke synes det har gått fort.

Det blir muntlig/praktisk eksamen. Jeg gruer meg ikke. Jeg føler meg ganske trygg på pensumet, og generelt så er jeg ikke redd for å snakke foran mennesker. Jeg er sikker på at jeg enten får fem eller toppkarakter. Jeg har aldri fått noe lavere enn fem i programfagene.



Avslutning hos læreren

På torsdag hadde vi en "avslutningstur" med klassen. Vi skulle egentlig på bakkestranda i Skien, men fordi været ikke var særlig fint dro vi hjem til læreren. Det viste seg at været ikke var så dårlig likevel så det grilling i hagen. Vi spilte kubb og hadde quiz. Begge lærerne holdt fine taler. Stemningen var så god at ingen hadde lyst til å dra hjem.



Hello, may!

Sommeren er virkelig rett rundt hjørnet nå. Om nøyaktig en måned er jeg uteksaminert. Det blir ikke mye sommer på meg fordi jeg skal jobbe, men det plager meg ikke. Jeg har allerede blitt kjent med de ansatte og mange av oppgavene mine under praksis. Jeg har ingenting negativt å si, det er veldig hyggelige mennesker som jobber på avdelingene. Sjefen min er også en veldig hyggelig dame som er lett å prate med.

Jeg er fremdeles litt syk, men er på bedringens vei.



Sendeprøver

I dag var vi på skikkelig klasstur. Vi var på sykehuset i Skien og Unilabs for å se hvor sendeprøvene havner (Sendeprøver er alle prøver som ikke testes lokalt på legekontoret. Alle blodprøver utenom SR/senkningsreaksjon går til sykehuset, andre blodprøver og kroppsvæsker sendes til Unilabs for å spesifisere eller påvise en mikroorganisme). 

Jeg har vært på de ulike sykehusavdelingene flere ganger så det var ikke noe nytt og spennende der, men vi var i blodbanken og der meldte jeg meg opp som blodgiver. Jeg skal på samtale i forbindelse med blodgiving om to uker.

Unilabs var kjempe spennende! Vi så og luktet på bakteriekulturer, haha! De fleste luktet selvfølgelig vondt, men poenget var at mange hadde karakteristiske lukter. Pseudomonas er en skikkelig lei infeksjon å få, men bakterien lukter faktisk som jordbærgodteri. Vi så på resistenstesting av antibiotika.

Vi fikk faktisk lov til å få med noen blodagarer til skolen slik at vi kan dyrke egne bakterier.

Etter Unilabs dro vi for å spise burgere, og etter det dro vi til helsestasjon for å ta den siste delen heptatitt B vaksinen. Dette er noe vi av en eller annen grunn ble nødt til å gjøre for å få praksis på sykehuset, selv om det ikke er pålagt.



Jobb

Forrige uke dumpet det en arbeidskontrakt i postkassen min. Jeg søkte noen sommerjobber på sykehuset for et par uker siden, men forventet ikke at jeg kom til å få jobb så fort. Jeg hadde ikke vært på intervju engang! Jeg var riktignok utplassert på en av avdelingene hvor avdelingslederen er den samme som jeg søkte til. Siste dagen i praksis kom hun innom en tur og pratet med ansvarlig kontakt for min praksis og spurte meg fra hvilken uke jeg kunne jobbe.

Snakket med avdelingsleder og gladnyheten er at jeg havner på samme avdeling som jeg var på i praksis, selv om det ikke var utlyst sommerjobber der. Jeg trivdes veldig der så for meg er det veldig positivt. Hvis jeg ønsker kan jeg også jobbe vinterferie, påskeferie og eventuelt andre fridager, noe jeg kommer til å vurdere siden jeg skal i annen praksis nå frem til april.



Sykehuset

Nå har jeg vært en uke i praksis på sykehuset i Skien, og har en uke til igjen. Jeg har vært utplassert på kontoret til ortopedisk avdeling, og må si dette er en fantastisk plass! Dette er uten noen tvil den beste praksisen jeg har vært på. Alle de ansatte på denne avdelingen er utrolig hyggelige mennesker som er lett omgjengelige. Arbeidsmiljøet er kjempe bra, og selv gleder jeg meg hver morgen på vei dit.

Tidligere som praksiselev opplevde jeg at andre steder ikke tok meg godt imot. De brydde seg ikke noe særlig om at jeg var der fordi min praksis var kortvarig. Her på ortopedisk ble jeg ble tatt godt imot. Noe jeg åpenbart ikke forventet ettersom at jeg var videregående elven som skulle være der i to uker.

Jeg trives med oppgavene og menneskene der. En del av meg får nesten lyst til å gråte fordi jeg må tilbake på legekontoret som jeg var på i høst med en kommende praksisperiode på tre måneder. Dessverre kan jeg ikke bytte fremtidig praksissted. 

Nå har jeg søkt tre ulike sommervikariater på dette sykehuset og får se hvordan det går.

Denne helgen var jeg i Asker sammen med Eirik. Jeg stod på langrennsski for første gang. Syntes ikke det var noe særlig.



Karakterer

Jeg fikk karakterkortet mitt i posten.

Norsk: 5
- Norsk S. Eksamen: 6
Engelsk: 5
Samfunn: 5
Kroppsøving: 4
Prosjekt til fordypning: 5
Yrkesutøvelse: 5
Kommunikasjon og samhandling: 6
Helsefremmende arbeid: 6
- Programfag M/S. Eksamen: 6

Uten eksamen gir det et snitt på 5,125. Det er litt lavere enn det jeg fikk til jul, som var 5,25.



Avslutning

På tirsdag hadde jeg avslutningstur med klassen på Mule Varde. Det var utrolig hyggelig. Været var flott! Vi grillet mat for pengene vi hadde samlet inn.

I dag hadde vi avslutning i brekke parken. Der fant vi en katt som satt i en søppeldunk.

Dette året har vært betydelig bedre enn det forrige. Klassemiljøet har vært perfekt. Ingen har vært utenfor og vi har hatt gode, morsomme stunder sammen. Jeg vet at dette er klassen jeg kommer til å huske og savne mest når jeg ser tilbake på skolelivet. Takk for et fantastisk år!



Første termin

Da er første termin på VG2 ferdig, og karakterene ser slik ut.

Helsefremmende arbeid: 6

Yrkesutøvelse: 5

Kommunikasjon og samhandling: 6

Norsk: 6

Engelsk: 5

Samfunnsfag: 5

Kroppsøving: 4

Prosjekt til fordypning: 5

 Det gir meg et gjennomsnitt på 5,25 som er knapt litt mer en det jeg fikk i fjor (5,2).

 

I år har jeg muligheten til å trappe betydelig ned på innsatsen, fordi mye av pensum er repetisjon. Det er en bra avlastning ettersom at den harde innsatsen, i tillegg andre faktorer i livet mitt, førte til psykiske problemer. Nå får jeg regelmessig behandling og medisiner. Det er ikke den beste løsningen, men det holder tilstanden min stabil.



Blodtrykksmåling

I dag hadde vi vanlige helsefag, men var inne på ett av sykehusrommene til skolen. Der målte vi puls, blodtrykk og lærte hvordan man rer opp en sykehusseng. Vi gjorde ikke noe relativt nytt, men mange av elevene har klaget på at det er kjedelig i klasserommet. Det var en fin forandring og vi hadde det ganske moro på gruppen min.







Helseservice

I går startet jeg på skolen, etter min mening var det alt for tidlig. Det er midten av august, hva skjedde med å starte til høsten? Klassen min er liten, vi er 11 elever. De fleste er noe eldre, slik som meg. Det er et par nye ansikter, men ellers er det de samme elevene som gikk på skolen i fjor.

Uansett, gleder jeg meg ikke til å gå dette året. Jeg har blitt veldig lei av skolen nå.



Sommer

Endelig er sommerferien her! Det er godt å vite at jeg endelig har fått ett vellykket år på VG1. Jeg går ut med 5,1 i snitt, som er 0,1 bedre enn det forrige halvåret.

Ting begynner å falle på plass i den nye leiligheten. Vi mangler bare litt møbler.







Dyreparken

På fredag dro klassen til dyreparken i Kristiansand.











Sommerplaner

Nå går jeg bare på skolen for å ikke få fravær, jeg har aldri vært så lei av skole før. Heldigvis er vi ferdige med de største prøvene og høringene, så nå er det bare småtterier igjen. Det ble 6 på den muntlige høringen i helsefremmende og 4 på heldagsprøven i matte. Jeg venter bare på sommeren. Anders og jeg har mange planer, men vi er ikke sikre på hvem av dem vi skal velge. Noen er innenlands og andre er utenlands. Vi vurderer å dra til Danmark, Tyskland (Berlin) eller Italia. Det er også snakk om at vi skal opp på Gaustadtoppen og Galdhøpiggen eller muligens nordover i Norge. Ellers vurderer vi om vi skal kjøpe oss en liten båt så vi kan dra på båtturer eller en liten veteranbil for sommeren.



PTF

På fredag hadde jeg muntlig høring i PTF oppgaven min og fikk 6. Denne helgen har jeg ikke gjort noe fornuftig, bare spilt COD med Anders og Glenn.



Kost

I dag hadde jeg muntlig høring i kost og fikk 6. I morgen har jeg høring i PTF oppgaven, jeg vet ikke hvordan det går fordi jeg har nesten ikke øvd.



Kommunikasjon og samspill

I dag hadde vi muntlig høring i Kommunikasjon og Samspill. Jeg gjorde det bra, men var overbevist over at jeg kom til å få trekk for å ha glemt litt. Overraskende nok fikk jeg 6. Jeg er fornøyd, resultatene er alltid bedre enn det jeg forventer.





Teknisk Museum

I går var jeg i Oslo med PTF-klassen. Vi dro til Teknisk Museum for å se på en utstilling om utvikling innenfor hygiene og medisin, den var spennende. Etter museet fikk vi 3 timer til å gå fritt rundt i Oslo.

                        







PTF

Endelig er jeg ferdig med Prosjekt Til Fordypning oppgaven min, som helsesekretær. Jeg har jobbet veldig mye med den. Den er til sammen på 34 sider, 22 av dem er fra selve oppgaven, de siste 12 sidene er fra loggen. Det virker kanskje mye, men bare hovedoppgaven skulle være på ca. 2 000 - 4 000 ord. Min er på 4 185 fra hovedoppgaven, og 2 944 fra loggen, som tilsammen er 7 129 ord, så det er innenfor rammen. Om 2 uker blir det muntlig høring, men det bekymrer meg ikke noe særlig. Jeg tror jeg kommer til å få 5.

 



Yrkesutøvelse

I går hadde jeg muntlig høring i yrkesutøving og fikk karakteren 6. Nå har vi fått standpunktkarater i dette faget. Jeg fikk 5.



Hjelp!

I dag har vi tentamen i yrkesutøvelse fordi vi skal avslutte faget. Det vil si, karakteren vi får nå blir standpunktskarakteren. Jeg drar selvfølgelig helt uforberedt og full av dårlig samvittighet. Jeg har knapt åpnet boken. Det får gå som det går. Jeg presset meg alt for hardt i starten av året, nå har jeg blitt fullstendig lei av all skolearbeid.





Fem

Jeg tok litt feil med karakterene likevel. Nå har vi fått vurderingen i PTF og jeg fikk 6 i stedet for 5, som jeg trodde jeg ville få. Med andre ord jeg får akkurat 5 i snitt.

Engelsk: 5
Helsefremmende arbeid: 6
Kommunikasjon og samhandling: 6
Yrkesutøvelse: 5
Kroppsøving: 3
Matematikk: 4
Naturfag: 5
Norsk: 5
PTF: 6



Karakterer og møblering

Nå har vi fått karakterene for denne terminen på fronter, bortsett fra PTF i (Programfag til fordypning) som jeg er ganske sikker på at jeg får 5 i. Jeg er ganske fornøyd med karakterene. Jeg har regnet ut at jeg får 4.8 i snitt. Karakterene ser slik ut. 

Engelsk: 5
Helsefremmende arbeid: 6
Kommunikasjon og samhandling: 6
Yrkesutøvelse: 5
Kroppsøving: 3
Matematikk: 4
Naturfag: 5
Norsk: 5
PTF: 5 (I snitt)

Fravær: 0 d, 0 t. Anmerkninger: 0

Jeg har omøblert hele leiligheten og kvittet meg med alt det gamle og stygge som Anders hadde. Det eneste som er gammelt og stygt er sofaen, men vi får en nyere en i løpet av måneden. Jeg tror også vi får internett 22. Januar.



Muntlig

Nå har jeg hatt muntlig høring i Sirkulasjonsorganene, Smittekjeden, Fett og Hjerte- og Karsykdommer. Det gikk ganske bra! Jeg fikk 6.

I går var jeg på Nan Wan Garden med Anders, Olav og en venn av dem som jeg ble kjent med. 



Lopapeysa

Nå har jeg jobbet med PowerPointer til de temaene som vi kan få på den muntlige høringen, til mandag. Det er i alt 4 ark som vi kan trekke med flere temaer. Jeg har lest og skrevet i 4 timer, til to av arkene. Den ene PowerPointen kom på 18 sider med bare stikkord. De siste to arkene tar jeg  i morgen. Jeg fant ut at det beste for meg er å lage disse presentasjonene, da kan jeg øve muntlig på dem som om det skulle være en fremføring. Det virket i hvert fall på den forrige muntlige høringen min. Jeg var ikke helt sikker på hva jeg egentlig snakket om, men likevel fikk jeg 5+.



Muntlig høring

I går satt jeg ca. 3 timer i strekk og øvde til muntlig høring i yrkesutøving, så orket jeg ikke mer. Da ringte jeg Anders og ble med ham, Olav og Magnus ut.

Jeg forstår ingenting! Jeg var helt sikker på at jeg kom til å gjøre det dårlig på den muntlige høringen, men gjorde det bedre enn forventet. Det jeg ikke skjønner er hvordan jeg fikk 5+ fordi jeg gjorde det ikke så bra. De stilte spørsmål og jeg klarte ikke en gang å besvare alt. Jeg skal selvfølgelig ikke klage, mine forventninger var 4.



Toppkarakter!

I dag hadde vi muntlig høring/tentamen i kost på skolen. Jeg hadde pugget og pugget, men følte likevel at jeg ikke klarte å huske halvparten. Jeg var helt overbevist om at jeg kom til å gjøre det dårlig og håpet ikke på mer enn en fem minus. Utrolig nok fikk jeg seks! Det gjorde meg veldig glad fordi jeg trakk ting jeg følte jeg ikke kunne så godt. Måtte snakke om proteiner, vitamin D og hvordan man bryter smittekjeden.

Jeg skal ikke forvente at jeg kommer til å gjøre det like bra på de to andre muntlige høringene vi skal ha.



Få en slutt på det!

I går lagde vi julepynt på skolen den første timen. Det var greit å slippe undervisning. Jeg er så lei av alt med skole nå at det ikke går ann! Det er rene helvete nå. Imorgen har jeg muntlig høring/tentamen, den 10. skal vi har en framføring, den 11. har jeg muntlig høring/tentamen. Den 12. har vi matteprøve. Den 16. har vi enda en muntlig høring/tentamen. Den 18. har vi prøve i naturfag. Jeg kommer ikke til å kunne kjøpe julegaver eller noe som helst fordi jeg ikke har tid. Alt er fullbooket. Blir ikke så mye tid til å slappe av i ferien heller. På juleaften skal jeg til Oslo med Anders til faren hans, første juledag skal vi til seljord til stefaren hans for å feire jul med moren. Tredje jule dag skal vi være hos farmoren og farfaren hans også skal vi feire nyttår sammen.

Nå er jeg temmelig lei av skolen. De kan bare våge å forsette sånn etter nyttår. Da gir jeg opp! Da blir det minimal innsats, kommer bare til å møte opp for å ikke få fravær.

Jeg var hos anders i går etter skolen. Vi besøkte farmoren og farfaren hans også var vi hjemme hos ham og fikk besøk av Sander.



Innvoller

I dag fikk vi innvollene til en sau som vi skulle se på fordi vi har hatt om ulike organsystemer nå. Det er kanskje en av tingene som virkelig gjør denne linjen spennende. Jeg synes ikke sånt er ekkelt i motsetning til mange andre i klassen.

Vi hadde Engelsk fremføring om te i dag som vi fikk 5- på. Jeg glemte et helt avsnitt fra det jeg skulle si og merket det ikke før fremføringen var ferdig, men det gikk bra og jeg er fornøyd med karakteren. I morgen har vi en enda større fremføring.





Bip test

Forrige uke hadde vi bip test som jeg fikk en 2 på. Det syntes jeg var helt uakseptabelt så jeg løp om igjen i dag og fikk 3 denne gangen. Jeg nekter å få noe som helst under 3, på skolen. I motsetning til gymmen så fikk jeg 6- på naturfagsprøven som jeg ikke lenger øvde noe særlig til og fremføringen som jeg hadde på fredag fikk jeg mellom 5 og 6.

I morgen har vi Engelsk fremføring, nå har jeg repetert det jeg skal si et par ganger så jeg satser på at det går bra. Jeg er temmelig lei av å miste mye fritid så jeg tar ikke skolearbeidet like ekstremt som jeg før. Det ser ikke ut til å påvirke resultatene noe særlig uansett så det burde det gå bra.

Huff, det er nesten litt tragisk at det eneste jeg faktisk har å skrive om er skole. Jeg begynte å lese på Panserhjerte av Jo Nesbø, men nå står det helt fast. Må prioritere fremføringene mine fremfor boken.





Satser

I dag hadde vi prøve i naturfag. Jeg orket ikke å lese alt stoffet så jeg satset virkelig på hukommelsen min i dag og det gikk overraskende bra. Jeg klarte å besvare alle oppgavene, så resultatet burde ikke bli for dårlig. I pausen kom min nye venn bortom skolen en tur og vi snakket litt sammen om helgen og generelle ting. Huff, jeg føler meg litt slem som fikk ham til å komme bare for å snakke i 30 minutter. Haha.



Hva er fritid?

Nå synes jeg at skolen min prøver og presse oss litt for hardt. Forrige uke hadde vi flere store prøver på samme dag og fremføringer. Denne uken og neste blir enda verre. Vi har 1 innlevering, 3 fremføringer, der 2 av dem er ganske store og så får vi 2 store prøver. Og hvem vet? Vi har noen ganger ganske spontane lærere som finner på ting vi må gjøre underveis, så jeg forbereder meg på å få enda mer.

Det høres kanskje ikke ut som vi har så mye likevel, men så er jeg en elev som virkelig prøver å få toppkarakterer i alt. Det vil at jeg har 3 fremføringer jeg må fordype meg godt nok i til å kunne dem utenat og det samme gjelder prøvene. I tillegg så er alt sammen plassert slik at vi bare får en dag i mellom hver hendelse til å øve.

Det virker som om skolen prøver å gjøre det umulig for oss og ha noen som helst form for fritid. De må forstå at hvis de forsetter sånn kommer alle til å miste all motivasjon.



Travelt

Nå får vi prøve på prøve, fremføring etter fremføring og en hel haug med andre prosjekter på skolen. Det føles ut som om jeg ikke har tid til noe annet, sannsynligvis har jeg ikke det heller. Hvis jeg setter av tid til noe annet vil det gå utover karakterene mine og siden jeg gjør det så bra nå vil jeg helst forsette slik.

Jeg tar meg fri i morgen siden det er lørdag, etter det blir det rett tilbake til skolearbeidet.

                   

Instagram: @Glitrer



Skolebilde

Det blir lite tid til blogging, fordi jeg har veldig mye å gjøre på skolen. Heldigivs, så er ferien rett rundt hjørnet. Jeg fikk skolebildet mitt på MMS.





Blodtyper

Av og til var jeg usikker på om jeg er fornøyd med helse og oppvekst på skolen, men jeg trives mer og mer med denne linjen. For første gang i mitt liv er jeg en flink elev. Vi har til sammen hatt 6 prøver og presentasjoner, jeg har bare fått fem, seks og bestått med pluss i karakterer. Dette er helt nytt for meg, på forrige VGS fikk jeg ikke en eneste sekser. Det jeg liker best med linjen er at den er ikke kjedelig og jeg er interessert i det vi lærer, så det er mye lettere å gjøre lekser.

I dag hadde vi et forsøk som gikk ut på blodtyping. Vi gikk sammen to og to, hvor vi byttet på tur over hvem som skulle ta hverandres blod og teste blodtypen. Jeg fikk vite at jeg hadde blodtype 0.






Femmer

I går hadde jeg min første fremføring på skolen, som var en gruppe fremføring med individuell vurdering. Jeg sammarbeidet med min skolevenninne, men fordi vi bare har programfag 1 gang i uken fikk vi ikke tid til og faktisk sammarbeide. Da jeg kom på skolen, fant jeg ut at jeg hadde tatt feil tema, og måtte gjøre mye om igjen på den korte tiden vi fikk før fremføringen. Jeg pugget og pugget på alt sammen for å ikke være bundet til manus. Da det ble vår tur kastet jeg meg rett ut i det.

Utrolig nok, fikk jeg ikke bruk for arkene. Jeg hadde helt panikk, men jeg har lært å skjule angsten min. Jeg fremførte min del med klar, høy og engasjert stemme, og viste det som kunne demonstreres for klassen. Da fremføringen var ferdig fikk jeg mye ros av både lærere og elever. (De visste ikke at jeg måtte skrive om alt sammen) Jeg fikk en femmer og er fornøyd. Dette er helt uvant for meg. Ironisk nok skrev jeg nylig ett blogg innlegg om hvor ukarismatisk jeg er, men publiserte det ikke. Kanskje dette gav meg et dytt i ryggen, som jeg trengte.



Meninger om skolen

Da var det rett tilbake til skolebenken, etter å ha sløvet rundt i ett år. Det er rart å starte på videregående igjen, enda rarere på helse og sosial. Folk er virkelig forskjellige fra skole til skole. Det blir kanskje mer riktig å si at forskjellige folk søker forskjellige skoler.

Jeg passer ikke inn på helse i det hele tatt, og det er ikke bare fordi jeg er 18 år. Min personlighet, holdning og stil passer ikke inn her, ikke blant medelevene. Ikke at det bekymrer meg noe særlig. Denne gangen går jeg kun for å lære, og bli ferdig med videregående. Akkurat nå er jeg ikke sikker på hva jeg vil bli, men det står mellom apotektekniker, helsesekretær og helsefagarbeider.

Ikke alt er så ille. Kontaktlæreren min er en veldig hyggelig dame, som alltid er optimistisk. Det er godt å ha slike mennesker på skolen, de fleste lærerne før var ikke slik. Det er mer motiverende, i hvert fall for meg. Jeg er langt ifra misfornøyd med klassen min. Ingen av de bråkete og irriterende elevene på skolen går i klassen min, mer en det trenger jeg ikke.









  • Jeg blogger mest for min egen del. Dette er en offentlig dagbok fremfor blogg, men en gang iblant legger jeg ut diverse innlegg som noen kanskje har nytte av. For eksempel miljø og bærekraft, økologisk kosmetikk eller webdesign. Dette finner du også i kategoriene mine.

  • hits